“Seks je postal neke vrste fitnes”

Intervjuji, 13. 4. 2013

Polona Sepe, hči slavnih staršev, filmska režiserka in scenaristka ter mati dveh otrok, se že več kot dvajset let posveča tantri. Poročena je z Novozelandcem in z njim živi na dveh  kontinentih: v Avstraliji in Evropi, vsako leto pa skupaj obiščeta tudi Indijo. O tantri že deset let ni govorila v slovenski javnosti, saj se je vedno končalo z banalnimi vprašanji o seksu. Tokrat je odkrito spregovorila o tem, zakaj so ženske naravni tantriki, če jim le uspe preseči omejitve klerikalne in patriarhalne družbe, ter o tem, zakaj se je zadnja leta na slovenski duhovni  sceni vse spremenilo na slabše.

Polona Sepe: “Včasih so ljudje celo mislili, da obstajata dve Poloni Sepe: prva je režiserka, druga pa vodi jogijske delavnice. Zdaj pa je duhovnost iz alternative stopila v mainstream in postala zelo popularna.”

Polona Sepe: “Včasih so ljudje celo mislili, da obstajata dve Poloni Sepe: prva je režiserka, druga pa vodi jogijske delavnice. Zdaj pa je duhovnost iz alternative stopila v mainstream in postala zelo popularna.” Foto: Miranda Rumina

 

“Ne želim si pridobiti slovesa seks guruja, kakršen je bil Osho, ampak dejstvo je, da ima tantra pozitiven odnos do telesa in spolnosti. Zadnje čase pa se ukvarjam predvsem s tem, kako popraviti napačno predstavo o tantri, zato organiziram serijo predavanj na to temo,” pravi Polona Sepe.

* Pred desetimi leti Slovencem niste mogli dopovedati, kaj je tantra. Se je do danes kaj spremenilo?

“Veliko se je spremenilo, ampak na slabše. (smeh) Včasih so na moje delavnice hodili ljudje, ki so bili pripravljeni resno delati. Nekateri, ki so k meni prišli pred 20 leti, še vedno redno delajo vaje iz krija joge. Danes pa živimo v potrošniški družbi. Ponudbe je veliko, in ljudje gredo tja, kjer jim obljubljajo  velike dosežke z malo vloženega dela. Zelo težko je danes dobiti učenca, ki si je pripravljen postaviti prioritete. Razvil se je neke vrste duhovni turizem: ljudje begajo od ene delavnice do druge in imajo občutek, da se ukvarjajo z duhovnostjo in da o teh stvareh nekaj vedo. Poleg tega danes obstaja še internet, kjer si lahko pridobijo ogromno informacij. Res nično znanje in modrost pa si pridobimo, če gremo v eno samo stvar res globoko. Verjeti, da o stvari nekaj veš, če imaš o njej veliko informacij, je podobno, kot če sediš v temni sobi, se pogovarjaš o luči in verjameš, da bo to prižgalo luč.”

* Je tantra drugačna?

“Zelo velika je razlika med intelektualnim vedenjem in vedenjem, ki izvira iz lastne izkušnje. Če imaš lastno izkušnjo, ne potrebuješ nobene dogme. Tantra nima osrednjega teksta, na katerega bi se opirala. Stalno se razvija in celo pravi, da bodo stari teksti izginili in se bodo pojavili novi, ki bodo v sozvočju s sodobno družbo in sodobnim načinom življenja. Moji učitelji me vsi spodbujajo, naj znanja ne prenašam dobesedno in brez razmisleka na Zahod, pač pa naj izluščim bistvo in od sebe dam kaj primernega za to družbo. Znanje se mora prilagajati potrebam časa.”

* Splošno dojemanje je torej še vedno, da je tantra enako seks. Zakaj pravite, da je ta predstava napačna?

“Na Zahodu je s seksualno svobodo, ki smo si jo pridobili, seks postal nekaj takega kot fitnes. To je pač nekaj, kar je treba redno početi za svoje zdravje, izgubila pa se je mistična dimenzija spolnosti. Mnogim to manjka. Dejstvo je, da se mnogo skupin, ki se proglašajo za tantrične, ukvarja predvsem s spolnostjo in terapijami v zvezi s spolnostjo. To je sicer čisto v redu, nima pa nobene posebne zveze s tradicijo, po kateri so si nadele ime. Ko pridejo potem ljudje k meni na delavnico, so začudeni, ker vidijo, da bodo morali redno meditirati. Le na ta način lahko preobrazimo svojo seksualno energijo. Res je, da tantra pomaga parom, ki so na duhovni poti, da prek spolnosti dosežejo spremenjena stanja zavesti, ampak to je le majhen del tantre.”

* Kaj pa je namen tantre?

“Moč. Osvoboditev. Razsvetljenje. Cilj tantre je tudi preobraziti svojo spolno energijo. Seks okupira 70 odstotkov možganov povprečnega človeka, 30 odstotkov možganov pa ima na razpolago za druge stvari. Ko preobrazimo spolno energijo, se to razmerje obrne.”

* Kako preobrazimo spolno energijo? Da si najprej vse dovolimo?

“Pot vsakega posameznika je drugačna. Swami Anandakapila Saraswati, pri katerem študiram, poudarja, da je naj bolje raziskovati tantro v okviru stalnega partnerstva. In mislim, da je danes to za ljudi tudi največji izziv. Monogamnost vidijo že kot neke vrste celibat. Ker pa je pomembno, da presežemo nasprotja, se eden lahko osvobodi tako, da ima veliko seksualnih izkušenj, za drugega pa je bolj primerno, da se nauči iskati globino v enem partnerstvu.”

* Je tantra nasprotje odrekanja?

“Tantra celi razcep med svetim in posvetnim. Mislimo na primer, da naša služba ni sveta; sveto je, ko se doma usedemo in meditiramo. Tantra uči, da je vse sveto. Celotno življenje je izraz matere, boginje, šakti … Zato nič ne more biti nečisto, niti spolnost in telo, ki nam ga je dala  mati.”

* Za koga je primerna ta pot?

“Pravijo, da morajo tantriki imeti herojski temperament, da so se pripravljeni soočiti s svojimi omejitvami in jih pogumno preseči. Hkrati pa tantra uči popolnoma neodvisnega razmišljanja. Guru je v tantri prijatelj in mentor. Ni mu treba brezpogojno slediti. Lastna izkušnja je edino merilo. Indijsko izročilo govori o tem, da je tantra najbolj primerna za čas kali juge, ki ga definira kot čas, v katerem tisti, ki vladajo narodu, ne ščitijo svojih podložnikov. To je čas laži, lažnih učiteljev, korupcije, manipulacije, skratka vsega, kar vidimo danes. Kar je v tantri primernega za ta čas, je, da zahteva od učenca, da razmišlja samostojno in ni ovca v sistemu.”

* Vam taka samostojnost ustreza?

“Da. Ni v skladu z mojim temperamentom, da bi se pridružila velikim skupinam, ker ne maram mentalitete ovac. S Swamijem Anandakapilo Saraswatijem študiram privatno. On tudi nima več svojega ašrama; dvakrat letno ga obiščem v Sydneyju kar na njegovem domu. Je avtor mnogih bestselerjev, ampak se je umaknil iz javnega delovanja. Ves čas me spodbuja, naj ostanem samostojna in naj se nikar ne priključim kakšni veliki organizaciji, ki so skoraj vse problematične. Mislim, da skoraj ni velike jogijske organizacije, ki ne bi bila vpletena v kak finančni ali seksualni škandal. Takšna je pač narava ljudi tudi na duhovnem področju. Še posebej so problematične velike organizacije, kjer je ključna oseba, ki jo je ustvarila, že pokojna.”

“Najbolje je raziskovati tantro v okviru stalnega  partnerstva. Mislim, da je danes to za ljudi največji izziv. Monogamnost vidijo že kot neke vrste celibat.” Foto: Miranda Rumina

“Najbolje je raziskovati tantro v okviru stalnega partnerstva. Mislim, da je danes to za ljudi največji izziv. Monogamnost vidijo že kot neke vrste celibat.” Foto: Miranda Rumina

 

* Kdo so vaši učenci?

“Tisti, ki pridejo in me poslušajo. Nekateri me imajo za prijateljico, drugi me vidijo kot guruja, tretji kot sestro ali mamo.”

* Kdaj ste stopili na  duhovno pot?

“Še kot študentka režije na AGRFT. Takrat o tem nismo govorili. Že če si komu zaupal, da si vegetarijanec, te je začel prepričevati, da boš umrl. Včasih so ljudje celo mislili, da obstajata dve Poloni Sepe: prva je režiserka, druga pa vodi jogijske delavnice. Zdaj pa je duhovnost iz alternative stopila v mainstream in postala zelo popularna. Ogromno je ponudbe, ogromno je tudi poenostavljanj, in ker doslej o tem nismo veliko govorili, ljudje nimajo dobre izobrazbe, da bi znali izbrati kvalitetne stvari. Duhovnost je zdaj tržno blago; v ZDA je joga celo eden najbolj perspektivnih poslov, ki se jih lahko lotiš. Le produkt je treba znati dobro zapakirati in marketinško plasirati.”

* Zakaj, menite, se je to zgodilo?

“Kapital ima to lastnost, da vse, kar bi mu lahko predstavljalo nevarnost oziroma alternativo, integrira vase in podredi svojim zakonom. In duhovnost danes propagirajo z metodami, ki so že na meji zavajanja. Polznanje se zelo drago prodaja.”

* Vas to moti?

“Da, v tem vidim problem, in edina pot iz tega je čim več izobraževanja in čim več kvalitetnih informacij. Poleg tega se je zabrisala tudi meja med duhovnostjo in tehnikami za osebnostno rast. Res je, da vse duhovne tehnike, če so kvalitetne, pripeljejo tudi do tega, da človek postane integrirana osebnost in bolj učinkovito deluje. Ampak to je stranski učinek, nekakšen bonus. Nikoli ni bil cilj duhovnosti, kot se zdaj oglašuje: kako obvladati svoj um in si uresničiti vse svoje želje. Cilj prave  duhovnosti je bil vedno delovanje za skupno dobro. Tako kot pravi Srečko Kosovel: ‘Človek je poslanec celote. Kar čuti, da mora napraviti, mora napraviti za celoto.’ Duhoven človek uteleša to držo. V tem času velikih sprememb se večkrat čudim, kako neaktivni so ljudje, ki se ukvarjajo z duhovnostjo. Morali bi biti bolj aktivni državljani in se čutiti soodgovorne za vse, kar se dogaja, sicer to zame ni duhovnost. Vsak v svojem okolju in po svojih zmožnostih bi moral služiti celoti in se zavzemati za pozitivne ideale, etično družbo in človeško dostojanstvo. Saj tudi dalajlama  zadnje čase govori praktično samo še o tem, kako pomembna je posvetna etika.”

* So družbene spremembe, ki smo jim priča v tem času, povezane tudi s prebujanjem ženskega principa, ki prihaja vse bolj do izraza?

“Tudi. Večina tantrikov so t. i. šakte. Tudi jaz sem šakta. Se pravi, da častim ženski princip boga v ženski podobi. Tantra za razliko od vedante ne sodi, da je ta svet iluzija, ampak je izraz matere, izraz njene moči. Vračanje ženske energije lahko opazujemo že dlje časa. Zgodila se je renesansa poganskih kultov, ki častijo ženske aspekte boga. Za tantro pravijo, da izvira iz matriarhalnih družb pred arijsko civilizacijo. Za družbe, ki so častile ženski princip, je bila značilna povezanost z naravo, skrb za skupnost itd. V tistem času so tudi spolnost dojemali kot čaščenje in praznovanje življenja. Zadovoljiti žensko je pomenilo, da bo ta ženska v družino prinesla obilje. Povprečna patriarhalna družba pa si prizadeva, da bi žensko kontrolirala namesto častila. V tem je razlika.”

* Zatiranje žensk je torej značilnost patriarhalne družbe?

“Da, in to bi morali spremeniti. Če pogledamo samo sovražni govor! Zato sem tudi naredila film Pisma iz Egipta, ki govori o enakih možnostih ter razkriva pokroviteljski in omalovažujoč odnos do žensk. Tu je pomembno vlogo odigralo krščanstvo.”

* Kakšna je tu dediščina krščanstva?

“V krščanstvu je bog moški, žensko pa pojmujejo le kot skušnjavko, ki zapeljuje in povzroči, da ju skupaj z Adamom izženejo iz raja, zaradi česar bo trpela bolečine pri porodu itd. Značilnost krščanstva je tudi prepričanje, da je ženska primerna le za to, da hodi v cerkev, kuha in skrbi za otroke. Z ženskami, ki jih ta vloga ne zadovoljuje, pa naj bi bilo nekaj narobe. Ženska se lahko identificira le z brezmadežno Marijo ali spreobrnjeno prostitutko Magdaleno. Tista, ki uživa v spolnosti, dobi negativen predznak, da je slaba. Moški pa se poročijo  z brezmadežno Devico, potem pa vse življenje skačejo čez plot za Marijami Magdalenami, ki pa jih ne cenijo.”

Polona Sepe - Ambikananda je iniciirana v tradicionalne krije, klasične tantrične  prakse in zahodne ezoterične šole. Študij tantre je začela z Mantak Chio. Tečaj za učitelje je naredila pri Bodhi Avinasha in nadaljevala študij s Sunyato Saraswatijem (oba sta avtorja knjige Jewel in the Lotus). Učitelj, kateremu dolguje razumevanje tantre, pa je  Swami Anandakapila Saraswati (dr. Jonn Mumford), ki je z uspešnico Ecstasy Through Tantra v sedemdesetih prebudil val  zanimanja za tantro na zahodu. Ambikanando je iniciiral v čaščenje Kali, v tantrične krije in tantrične mantra sadhane. Z njim je študirala  tudi ank džotiš v Indiji in ga še vedno obiskuje dvakrat letno v Sydneyju. Svojo ezoterično šolo je posvetila ohranjanju njegove zapuščine. Redno se tudi izpopolnjuje v Indiji. V kaula tantro in čaščenje Kamakhye jo je iniciiral Shri Kapalik Mahakaal Bhairavanand Saraswati, Naga Baba Satyanand Giri pa jo je iniciiral v kundalini prakse. (Foto: Miranda Rumina)

Polona Sepe – Ambikananda je iniciirana v tradicionalne krije, klasične tantrične prakse in zahodne ezoterične šole. Študij tantre je začela z Mantak Chio. Tečaj za učitelje je naredila pri Bodhi Avinasha in nadaljevala študij s Sunyato Saraswatijem (oba sta avtorja knjige Jewel in the Lotus). Učitelj, kateremu dolguje razumevanje tantre, pa je Swami Anandakapila Saraswati (dr. Jonn Mumford), ki je z uspešnico Ecstasy Through Tantra v sedemdesetih prebudil val zanimanja za tantro na zahodu. Ambikanando je iniciiral v čaščenje Kali, v tantrične krije in tantrične mantra sadhane. Z njim je študirala tudi ank džotiš v Indiji in ga še vedno obiskuje dvakrat letno v Sydneyju. Svojo ezoterično šolo je posvetila ohranjanju njegove zapuščine. Redno se tudi izpopolnjuje v Indiji. V kaula tantro in čaščenje Kamakhye jo je iniciiral Shri Kapalik Mahakaal Bhairavanand Saraswati, Naga Baba Satyanand Giri pa jo je iniciiral v kundalini prakse. (Foto: Miranda Rumina)

 

* Ali na vaših tantričnih  delavnicah rešujete tudi težave v partnerskih odnosih?

“Ko postane naš moto: spoznaj sebe, nujno zagledamo svoje lastne omejitve in opažamo programe, po katerih delujemo. Vidimo tudi gumbe, na katere pritiskamo v partnerskem odnosu. Če zraven delamo še kundalini jogo, vse postane še toliko bolj intenzivno, ker se energija hitreje prebuja. Zato morajo imeti ljudje, ki se odpravljajo na to pot, orodja, s katerimi spreminjajo sebe in se učijo obvladovati čustva. Samo meditacija ni dovolj. Še posebej, če ta proces pospešimo s krijami, so lahko soočenja s samim sabo kar intenzivna. Tehnike pomagajo pri preseganju omejujočih prepričanj. To vključuje tudi načine, kako pari vzpostavijo medsebojni stik. Partnerja se naučita podpirati drug drugega v teh procesih. Postaneta sopotnika na poti vase.”

* Kakšen je tantrični od nos med partnerjema?

“Če je drugi človek samo objekt tvoje zadovoljitve, to ne more biti tantrični seks. Eden od mojih učiteljev, dr. Robert Svoboda, pravi, da je večina spolnosti danes samo vzajemna masturbacija. To pomeni, da partnerja drug drugega le izkoristita za svoj lastni užitek in med njima ni pravega stika. Tantra uči, kako se energetsko povezati z drugim bitjem v medsebojnem spoštovanju, in da je to, kar si podelimo, sveta energija. To je energija življenja, ki teče skozi nas. Kot pravi Wilhelm Reich: v orgazmu se uskladimo z univerzalnim tokom življenja, uravnovesimo se. In ta medsebojna delitev bi morala biti sveta.”

* To pomeni, da sta partnerja povezana na več nivojih?

“Absolutno. Za ženske je to posebej pomembno, ker težko ločujejo seks in ljubezen. Moški to lažje ločuje.  Zanj je izziv, da poveže ljubezen in spolnost. Ne bom propagirala, da bi ženska morala to dvoje ločiti, ampak moja izkušnja pri dolgoletnem delu z ženskami je, da je užitek brez nahrbtnika partnerstva osvobajajoč. Vsaka ženska v določenem obdobju verjetno eksperimentira s tem. Če pa bi to postalo njen način življenja, ne bi bila izpolnjena. Imela bi občutek, da ji nekaj manjka, saj je v njej močna težnja po združitvi vseh teh aspektov. Odnos mora žensko izpolniti tako čustveno kot duhovno in seksualno.”

* Kako lahko uskladimo večna nasprotja med moškim in žensko?

“Z veliko razumevanja. Najti je treba srednjo pot. Ženske ne bi smele poskušati biti enakopravne na moški način. Ločitev seksa od srca je za žensko lahko koristna izkušnja, ne more pa postati njena religija. To je moški način razumevanja spolnosti. Ženska bi morala razumeti sile, ki so znotraj nje, in ostati zvesta sebi. V alegoričnem pomenu je v tantri učiteljica vedno ženska, ki je po naravi tantrik. Moški se mora naučiti s posebnimi vajami prebuditi svojo energijo, da lahko izkusi, kar ženska izkuša popolnoma naravno.”

* Kakšni pa so moški, ki jim uspe povezati seks in srce?

“Na daleč opazni. To so krasni fantje, ki se zelo razlikujejo od drugih. Vendar je stopiti na to pot za moškega velik izziv. Patriarhalni moški je bojevnik, ki mora iti prek svojega telesa. Ženska je vojni plen, posiliti žensko je vojna strategija ali pa nagrada za zmago. Pravi moški pa so v stiku s svojimi čustvi, znajo kazati jezo ali moč, ne da bi bili nasilni, in čutijo svojo spolno energijo, ne da bi bili vsiljivi. Ta proces traja, ampak se splača potruditi.”

* Je torej na področju spolnosti ženska močnejša od moškega?

“Ženska ima naravno dan večji spolni potencial od moškega. Žal pa večina žensk nima takega partnerja, da bi to sploh lahko spoznale in ugotovile. Seveda tudi moški lahko razvije tak spolni potencial, le nekaj več mora delati na tem. Ženska pa potrebuje le partnerja, ki se malce ukvarja z njo, da vse skupaj traja dlje kot tri minute.” (smeh)

* Kaj pomeni, če je ženska s takim potencialom v partnerskem odnosu podrejena?

“Največji problem je v tem, da ženske same vzdržujejo to situacijo. Zavedati bi se morale svoje lastne vrednosti in pomembnosti. In ne bi se smele toliko definirati skozi moškega. Morale bi si vzeti pravico imeti svoj svet, svojo samostojnost, ki bi jo potem delile s partnerjem v medsebojni ljubezni in spoštovanju. Učiteljica sanskrta dr. Tamara Ditrich je rekla, da bi ženske morale razviti svoj jezik za izmenjavo izkušenj. Preučila je stare budistične tekste, ki so jih pisale tudi nune. Te so delale iste vaje kot moški, a so doživljale povsem drugačne izkušnje. In ta ženski jezik danes nima enakovrednega statusa kot moški; zdaj govorim tudi kot filmska ustvarjalka. Ženske bi si morale vzeti pravico do svojega sveta in svojega jezika. Grški mit, o katerem govori tudi Jean Shinoda Bolen, nastop patriarhata opisuje takole: Ko je Zeus postal glavni na Olimpu – pred njim je bila glavna boginja Metis – mu je bilo prerokovano, da bo z Metis imel otroka, ki bo utelešenje čiste ljubezni in bo Zeusa vrgel s prestola. Zato je Zeus, da bi obdržal svoj položaj, Metis  pomanjšal in požrl. In prav to se zgodi z žensko v patriarhatu: zmanjšajo njeno pomembnost, nato pa jo prisilijo, da živi le znotraj sveta svojega moškega, znotraj njegovih definicij in jezika. Ženska mora – nenasilno, seveda – izstopiti iz trebuha moškega, vzpostaviti svoj jezik in zahtevati enakovrednost in spoštovanje. To se mi zdi pomembno.”

*  Kakšen pomen pripisujete partnerstvu glede na to, da je vse več ljudi samskih?

“Tukaj ni univerzalnega prav ali narobe. Gremo skozi različna obdobja in se učimo različnih lekcij, ne glede na to, ali smo poročeni, v odprtem odnosu ali brez partnerja. Vsi sanjamo, da bi imeli življenjskega sopotnika. Fantastično je, če imaš partnerja, ki na isti način dela na sebi kot ti, ki se zna pogovarjati o konfliktih, vendar so to vse veščine, ki se jih moramo naučiti, ker nas tega doslej ni nihče naučil, ne z zgledom ne kako drugače. To je delo, ki pa je zelo izpolnjujoče. Swami Anandakapila Saraswati pravi, da je partnerstvo najtežja joga. Strinjam se z njim.”

ALJA TASI

 

Več o Poloni Sepe in njenih delavnicah najdete na spletni strani www.kriyatantra.com, več o njenem filmskem ustvarjanju pa na www.imdb.com/name/nm0784611/resume

 

Intervju je izšel v Primorskih novicah 13. 4. 2013

 

 

5 Responses to “Seks je postal neke vrste fitnes”

  1. ingrid says:

    lepo in zanimivo

  2. [...] Intervju s Polono Sepe o tantri-Primorske novice [...]

  3. [...] Intervju s Polono Sepe o tantri – Primorske novice [...]

  4. [...] Intervju s Polono Sepe o tantri – Primorske novice [...]

  5. [...] Intervju s Polono Sepe o tantri – Primorske novice [...]

Leave a Reply